Skur 38

Oslo Havn har rehabilitert bevaringsverdige Skur 38 på Vippetangen etter sirkulære prinsipper.

Utbygger Oslo Havn KF

Kommune Oslo

Arkitekt / interiørarkitekt Hille Melbye Arkitekter og

Kristin Jarmund Arkitekter (arkitekt), IARK (interiørarkitekt)

Landskapsarkitekt Bjørbekk / Lindheim

Status Ferdigstilt (2022)

Oslo havns hovedkontor på Vippetangen er rehabilitert til et moderne kontorbygg med gode utearealer som bidrar til positiv utvikling av området.

Bygget står på Byantikvarens gule liste og er merket verneverdig i Maritim kulturminneplan for Oslo. Rehabiliteringen er gjort på en måte som synliggjør byggets historie, samtidig som moderne teknologi og energieffektive løsninger er tatt i bruk.

Arbeidene startet høsten 2020, og bygget var innflyttingsklart sommeren 2022.

Tekst: FutureBuilt

Bilde: Oslo Havn

Video fra Oslo Havn

Miljøtiltak

BREEAM Excellent

Bygget sertifiseres etter BREEAM NOR med klassifiseringen «Excellent».

Målet var «Outstanding», men byggets vernestatus tillot ikke at prosjektet oppnår passivhusnivå.

Bilde: Oslo Havn

Materialer

Skur 38 har redusert store CO2-utslipp ved å beholde og rehabilitere de eksisterende betongkonstruksjonene i prosjektet.

Leirebasert betong

Skur 38 er Norges første til å teste ut leirebasert betong. 65 kubikkmeter leirebetong er benyttet til å støpe nytt gulv på grunn. Futurecem er en betongtype der mer enn 40 prosent av klinkeren er erstattet av kalsinert (brent) leire og kalksteinsmel. Leire brennes på mye lavere temperatur enn sement, noe som bidrar til klimabesparelser. I tillegg kan leiren, i motsetning til sement, kalsineres ved hjelp av biobrensel. Til sammen gir dette en vesentlig CO2-reduksjon. Den ferdige betongen er grå, men med en bruntone som gir en varmere tone i fargen.

Isokalk

Byggets fasade har utvendig isoleringspuss med aerogel. Isokalk er et pussystem som gir god isolasjonseffekt, samtidig som eksisterende vegger og balkonger beskyttes mot vanninntrengning, sjøsprøyt, vær og vind. Den høye isolasjonsverdien gjør at man ikke trenger så tykk påføring. Slik opprettholdes fasadenes opprinnelige uttrykk.

Av andre tiltak nevnes:

  • LCA og LCC-betraktninger har påvirket valg av produkter med lavest mulig CO2-utslipp innenfor prosjektets økonomiske rammer

  • Gjenbrukbare bygningsdeler er kartlagt ved hjelp av verktøyet LOOPFRONT. Dette gjør det lettere å gjenbruke elementer også i andre prosjekter

  • Eksisterende bærekonstruksjoner er bevart og oppgradert for forlenget levetid hvor mulig. Deler av innredningen (kontormøbler) gjenbrukes

Tekst: FutureBuilt

Bilder: Oslo Havn

Energi

Prosjektet kombinerer energirehabilitering med bevaring av antikvariske verdier. Dette oppnås ved innovative løsninger som Aerogel-puss og ekstra isolasjon under bygget.

Målet var energimerke B.

Opprinnelig energiforbruk var ca. 220 kWh/m2/år.

Energiforbruk (levert energi) er 108kWh/m2/år for byggets oppvarmede BRA etter rehabiliteringen, med ca. 51 % i reduksjon.

Energiforsyningen leveres via lokal luft-til-vann varmepumpe.

Prosjektet har praktisert utslippsfrie byggeplasser så langt det er mulig, men ellers fossilfritt for å redusere CO2-utslipp fra byggefasen.

Transport

Skur 38 ble allerede i 2019 sertifisert som sykkelvennlig arbeidsplass (sertifikat sølv) av Syklistens Landsforening.

Aktuell mobilitetstiltak:

  • Prioritering av gående og syklende i og rundt bygget

  • Høykvalitets sykkelfasiliteter inne og ute i hht. FutureBuilts veileder "Sykkelvennlige bygg", BREEAM-krav, sertifiseringsrapport fra Syklistenes Landsforening og Oslo kommunes kravspesifikasjon. Dette omfatter sykkelplasser inne og ute, tilrettelegging for el- og lastesykler, garderobefasiliteter og serviceinnredninger for spyling og reparasjon

  • God tilknytning til kollektivtransport

  • Alle tjenestebiler fra Oslo Havn skal være elektriske (de fleste er det allerede), det legges til rette for enda flere ladepunkter

  • Sykkel-pool og el-sparkesykler som kan brukes av alle ansatte til tjenesteeiser (foreligger allerede)

  • Antall bilreiser til og fra bygget skal reduseres til et minimum

  • Antall p-plasser for bil skal reduseres fra opprinnelig 31 plasser til 7 plasser, hvorav 5 plasser reserveres for tjenestebiler.

  • HAV disponerer i tillegg 13 plasser foran Skur 39 + 40 plasser som kan brukes av leietakere og gjester i flere skur langs Akershusstranda. Alle parkeringsplassene foran Skur 39 vil avvikles i løpet av 10-15 år, slik at Skur 38 har kun 7 p-plasser totalt.

Bilde: Oslo Havn